خبری از ۴K نیست؛ کنسول های جدید تازه به ۱۰۸۰p دست یافته اند

مایکروسافت و سونی طی دو-سه ماه اخیر از کنسول های جدید و قدرتمندتر خود پرده برداری کردند. پلی استیشن ۴ پرو و پروژه اسکورپیو وعده یک افزایش عملکرد اساسی را نسبت به همتایان نسل هشتمی خود داده اند که یکی از این امکانات، قابلیت انجام بازی با کیفیت رزولوشن ۴K یا ۲۱۶۰p است.

با این حال، اگر چه ما شاهد بازی های ۴K متعددی طی همین نسل خواهیم بود اما بعید به نظر می رسد هر دو کنسول به قدری قوی باشند که بتوانند تا پایان نسل، تمامی بازی ها را ۴K اجرا کنند.

این داستان پیشتر هم مطرح بود. زمانی که مایکروسافت از اکس باکس ۳۶۰ در کنفرانس E3 سال ۲۰۰۵ رونمایی کرد، قرار بود که تمامی بازی ها با رزولوشن ۷۲۰p یا ۱۰۸۰i اجرا شوند. یک سال پس از آن سونی، پلی استیشن ۳ را نمایش داد. با نمایش Gran Turismo HD با رزولوشن ۱۰۸۰i و فریم ریت ۶۰، ژاپنی ها وعده رزولوشن ۱۰۸۰p را دادند.

تقریبا اما هیچگاه این اتفاق به طور کامل رخ نداد. بسیاری از بازی های اکس باکس ۳۶۰ برای رسیدن به رزولوشن ۷۲۰p هم آپ-اسکیل می شدند، چه رسد به ۱۰۸۰i. کنسول قدرتمندتر نسل هفتم، پلی استیشن ۳ هم با ۷۲۰p یا رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۰۸۰ درگیر بود.

بازی های کمی بودند که روی پلی استیشن ۳ واقعا رزولوشن ۱۰۸۰p داشتند، مثل فیفا استریت ۳٫ البته فراموش نکنیم که در Gran Turismo 5: Prologue هم قادر بودید گاراژتان را به صورت ۱۰۸۰p ببینید، فقط گاراژتان را، و نه باقی بازی.

بعد از آن بود که نسل جدید کنسول ها فرا رسید و با آن وعده رزولوشن ۱۰۸۰p داده شد، وعده ای که طی سه سال اخیر چندان به آن عمل نشد. اکس باکس وان با بازی هایی نظیر Ryse (رزولوشن ۹۰۰p) یا Dead Rising (رزولوشن ۷۲۰p) به بازار آمد. فقط یک بازی بود که با فدا کردن آنتی-آلیاسینگ و کیفیت بافت ها موفق شد ۱۰۸۰p را عملی کند: Forza Motorsport 5